fredag den 12. februar 2016

Årets første geddetur

Efter flere aflyste ture pga. af alt for meget blæst, er der endelig en fridag med godt fiskevejr. Det er stadig mørkt da vi ankommer til søen, men man kan se at det lysner mod øst. Vi får hurtigt pakket båden med grej og sejler ud.
Første agn er i vandet og inden wobler nummer to når at ramme vandet har Jesper dagens første gedde på krogen. Fighten er kort og det er med gedden som vinder, så vi må vente lidt endnu på at få den første gedde i båden. Der er snart bud efter Jespers Butch wobler igen og inden længe har han landet tre flotte gedder. Jeg har stadig ikke haft så meget som et hug.
Der er nu gået to timer og jeg skifter agn for anden gang og så begynder der at ske noget. Herring shad er sagen og jeg lander min første gedde i år.
Årets første gedde
Pludselige dør fiskeriet fuldstændigt ud og heller ikke den anden båd på søen får nogen fisk. Vi beslutter os for at prøve et andet sted og sejler over til et nyt spot. Det viser sig at være en god idé.
Nu er der pludselig hug på samlebånd. Dejligt med noget flex, men det er stadigvæk forholdsvis små, men flotte fisk. Anden gang vi passere det nye spot får jeg en større gedde på krogen som straks forsøger at gå dybt. Efter en god fight bliver den meget velnærede gedde landet, selvom den ikke er særlig lang får den vægten op på 6,30 kg.
Dagens største på 6,30 kg
Midt i den gode hugperiode skal jeg selvfølgelig lade vandet. Ikke nok med at jeg forsøger at hold kursen samtidig, så får Jesper også hug og en af mine egne agn sætter jeg i bunden. Resultatet er et øjebliks kaos. Vi prøver at bevare roen og mens Jesper får gedden ind til bådkanten så den kan genudsættes med det samme, prøver jeg at få styr på den eneste stang som ikke er en del af det store linekludder vi er midt i. Det lykkes forbavsende godt at få styr på fisk, agn og liner og inden længe kan vi sejle videre igen, puh ha.
Vi slutter tidligt da fastelavn med børnene også skal passes. På vej tilbage lander Jesper endnu en flot gedde på 6,20 kg.
Status for dagen er 13 gedder på 3,5 times fiskeri, hvilket må siges at være godkendt.
Knæk og bræk
/Rasmus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar